Tora Bilgisi

2. Samuel 7:12-16 ve 1. Tarihler 17:11-14 Mesih hakkında mıdır?

Sen ölüp atalarına kavuşunca, senden sonra soyundan birini ortaya çıkarıp krallığını pekiştireceğim. Adıma bir tapınak kuracak olan odur. Ben de onun krallığının tahtını sonsuza dek sürdüreceğim. Ben ona baba olacağım, o da bana oğul olacak. Kötülük yapınca, onu insanların değneğiyle, insanların vuruşlarıyla yola getireceğim. Ama senin önünden kaldırdığım Saul’dan esirgediğim sevgiyi hiçbir zaman esirgemeyeceğim. Soyun ve krallığın sonsuza dek önümde duracak; tahtın sonsuza dek sürecektir. (2. Samuel 7:12-16)

 

Sen ölüp atalarına kavuşunca, senden sonra oğullarından birini ortaya çıkarıp krallığını pekiştireceğim. Benim için tapınak kuracak olan odur. Ben de onun tahtını sonsuza dek sürdüreceğim. Ben ona baba olacağım, o da bana oğul olacak. Senden önceki kraldan esirgediğim sevgiyi hiçbir zaman esirgemeyeceğim. Onu sonsuza dek tapınağımın ve krallığımın üzerine atayacağım; tahtı sonsuza dek sürecektir. (1. Tarihler 17:11-14)

 

Hristiyan İncili ve Hristiyanlar tarafından yukarıdaki ayetlerin Mesih hakkında olduğu iddia edilmektedir;

 

Davut bir peygamberdi ve soyundan birini tahtına oturtacağına dair Tanrı’nın kendisine ant içerek söz verdiğini biliyordu. (Elçilerin İşleri 2:30)

 

Meleklerden ne denli üstün bir adı miras aldıysa, onlardan o denli üstün oldu. Çünkü Tanrı meleklerin herhangi birine, “Sen benim Oğlum’sun, Bugün ben sana Baba oldum” Ya da, “Ben O’na Baba olacağım, O da bana Oğul olacak” demiş midir? (İbraniler 1:4-5)

 

 

Ancak bu ayetler Mesih hakkında değil Süleyman hakkındadır;

 

Davut, oğlu Süleyman’ı yanına çağırdı. Onu İsrail’in Tanrısı RAB için bir tapınak kurmakla görevlendirdi. Sonra Süleyman’a şöyle dedi: “Oğlum, Tanrım RAB’bin adına bir tapınak kurmak istedim. Ama RAB bana, ‘Sen çok kan döktün, büyük savaşlara katıldın’ dedi, ‘Benim adıma tapınak kurmayacaksın. Çünkü yeryüzünde gözümün önünde çok kan döktün. Ama barışsever bir oğlun olacak. Onu her yandan kuşatan düşmanlarından kurtarıp rahata kavuşturacağım. Adı Süleyman olacak. Onun döneminde İsrail’in barış ve güvenlik içinde yaşamasını sağlayacağım. Adıma bir tapınak kuracak olan odur. O bana oğul olacak, ben de ona baba olacağım. Onun krallığının tahtını İsrail’de sonsuza dek sürdüreceğim. (1. Tarihler 22:9-10)

 

İsrail’in Tanrısı RAB, sonsuza dek İsrail Kralı olmam için bütün ailem arasından beni seçti. Önder olarak Yahuda’yı, Yahuda oymağından da babamın ailesini seçti. Babamın oğulları arasından beni bütün İsrail’in kralı yapmayı uygun gördü. Bütün oğullarım arasından – RAB bana birçok oğul verdi – İsrail’de RAB’bin krallığının tahtına oturtmak için oğlum Süleyman’ı seçti. RAB bana şöyle dedi: ‘Tapınağımı ve avlularımı yapacak olan oğlun Süleyman’dır. Onu kendime oğul seçtim. Ben de ona baba olacağım. Bugün yaptığı gibi buyruklarıma, ilkelerime dikkatle uyarsa, krallığını sonsuza dek sürdüreceğim. (1. Tarihler 28:4-7)

 

Dört bölüm de aynı konudan söz etmektedir:

 

 

2. Samuel 7:12-16

1. Tarihler 17:11-14

1. Tarihler 22:9-10

1. Tarihler 28:4-7

Sen ölüp atalarına kavuşunca, senden sonra soyundan birini ortaya çıkarıp krallığını pekiştireceğim. Adıma bir tapınak kuracak olan odur. Ben de onun krallığının tahtını sonsuza dek sürdüreceğim. Ben ona baba olacağım, o da bana oğul olacak. Kötülük yapınca, onu insanların değneğiyle, insanların vuruşlarıyla yola getireceğim. Ama senin önünden kaldırdığım Saul’dan esirgediğim sevgiyi hiçbir zaman esirgemeyeceğim. Soyun ve krallığın sonsuza dek önümde duracak; tahtın sonsuza dek sürecektir.

Sen ölüp atalarına kavuşunca, senden sonra oğullarından birini ortaya çıkarıp krallığını pekiştireceğim. Benim için tapınak kuracak olan odur. Ben de onun tahtını sonsuza dek sürdüreceğim. Ben ona baba olacağım, o da bana oğul olacak. Senden önceki kraldan esirgediğim sevgiyi hiçbir zaman esirgemeyeceğim. Onu sonsuza dek tapınağımın ve krallığımın üzerine atayacağım; tahtı sonsuza dek sürecektir. Ama barışsever bir oğlun olacak. Onu her yandan kuşatan düşmanlarından kurtarıp rahata kavuşturacağım. Adı Süleyman olacak. Onun döneminde İsrail’in barış ve güvenlik içinde yaşamasını sağlayacağım. Adıma bir tapınak kuracak olan odur. O bana oğul olacak, ben de ona baba olacağım. Onun krallığının tahtını İsrail’de sonsuza dek sürdüreceğim. Bütün oğullarım arasından – RAB bana birçok oğul verdi – İsrail’de RAB’bin krallığının tahtına oturtmak için oğlum Süleyman’ı seçti. RAB bana şöyle dedi: ‘Tapınağımı ve avlularımı yapacak olan oğlun Süleyman’dır. Onu kendime oğul seçtim. Ben de ona baba olacağım. Bugün yaptığı gibi buyruklarıma, ilkelerime dikkatle uyarsa, krallığını sonsuza dek sürdüreceğim.

 

 

Davut’tan sonra kim tapınağı inşa etti?

 

 

RAB, babam Davut’a, ‘Tahtına oturtacağım oğlun benim adıma bir tapınak yapacak’ diye söz verdi. Ben de Tanrım RAB’bin adına bir tapınak yapmaya karar verdim. (1. Krallar 5:5)

 

Babam Davut’a verdiği sözü tutan İsrail’in Tanrısı RAB’be övgüler olsun! RAB demişti ki: ‘Halkım İsrail’i Mısır’dan çıkardığım günden bu yana, içinde bulunacağım bir tapınak yaptırmak için İsrail oymaklarına ait kentlerden hiçbirini seçmedim. Ancak halkım İsrail’i yönetmesi için Davut’u seçtim.’ Babam Davut İsrail’in Tanrısı RAB’bin adına bir tapınak yapmayı yürekten istiyordu. Ama RAB, babam Davut’a, ‘Adıma bir tapınak yapmayı yürekten istemen iyi bir şey’ dedi. ‘Ne var ki, adıma yapılacak bu tapınağı sen değil, öz oğlun yapacak.’RAB verdiği sözü yerine getirdi. RAB’bin sözü uyarınca, babam Davut’tan sonra İsrail tahtına ben geçtim ve İsrail’in Tanrısı RAB’bin adına tapınağı ben yaptırdım. (1. Krallar 8:15-20)

 

Süleyman Davut hayattayken mi tahta oturdu yoksa öldükten sonra mı?

 

Hristiyanlar Süleyman’ın Davut hayattayken tahta oturduğunu oysa ayette ‘sen ölüp atalarına kavuşunca’ dediği için 2. Samuel 7:12-16 ve 1. Tarihler 17:11 ayetlerinde sözü edilen kişinin Süleyman olamayacağını iddia ederler.

 

Oysa Yahudi Kutsal Kitabı, Süleyman’ın açıkça Davut’un ölümünden sonra tahta geçtiğini söylemektedir:

 

Davut ölüp atalarına kavuşunca, kendi adıyla bilinen kentte gömüldü. Yedi yıl Hevron’da, otuz üç yıl Yeruşalim’de olmak üzere toplam kırk yıl İsrail’de krallık yaptı. Babası Davut’un tahtına geçen Süleyman’ın krallığı çok sağlam temellere oturmuştu. (1. Krallar 2:11-12)

 

İşay oğlu Davut bütün İsrail’de krallık yaptı. Yedi yıl Hevron’da, otuz üç yıl Yeruşalim’de olmak üzere toplam kırk yıl İsrail’de krallık yaptı. Güzel bir yaşlılık döneminde öldü. Zenginlik ve onur dolu günler yaşadı. Yerine oğlu Süleyman kral oldu. (1. Tarihler 29:26-28)

 

Peki Hristiyan iddiasının dayanağı nedir?

 

Sonra Davut bütün topluluğa, “Tanrınız RAB’bi övün!” dedi. Böylece hepsi atalarının Tanrısı RAB’bi övdü; Tanrı’nın ve kralın önünde başlarını eğip yere kapandı.

Ertesi gün halk RAB’be kurbanlar kesip yakmalık sunular sundu: Bin boğa, bin koç, bin kuzunun yanısıra, bütün İsrailliler için dökmelik sunular ve birçok başka kurban. O gün İsrailliler büyük bir sevinçle RAB’bin önünde yiyip içtiler. Bundan sonra Davut oğlu Süleyman’ı ikinci kez kral olarak onayladılar. Süleyman’ı RAB’bin önünde önder, Sadok’u da kâhin olarak meshettiler. Böylece Süleyman babası Davut’un yerine RAB’bin tahtına oturdu. Başarılı oldu. Bütün İsrail halkı onun sözüne uydu. Yöneticilerin, güçlü kişilerin ve Davut’un oğullarının tümü Kral Süleyman’a bağlı kalacaklarına söz verdiler. RAB bütün İsrailliler’in gözünde Süleyman’ı çok yükseltti ve daha önce İsrail’de hiçbir kralın erişemediği bir krallık görkemiyle donattı.

İşay oğlu Davut bütün İsrail’de krallık yaptı. Yedi yıl Hevron’da, otuz üç yıl Yeruşalim’de olmak üzere toplam kırk yıl İsrail’de krallık yaptı. Güzel bir yaşlılık döneminde öldü. Zenginlik ve onur dolu günler yaşadı. Yerine oğlu Süleyman kral oldu. (1. Tarihler 29:20-28)

 

 

Hristiyanlar, ‘Böylece Süleyman babası Davut’un yerine RAB’bin tahtına oturdu.’ ayetinden sonra Davut’un ölümünü anlatan ayetler geldiği için Davut hayattayken kral olduğunu iddia ediyorlar.

 

Bu mantığa göre şu sorulara yanıt vermeleri gerekir:

 

Süleyman, Davut hayattayken mi ‘Başarılı oldu. Bütün İsrail halkı onun sözüne uydu’ ?

 

Davut hayattayken mi ‘RAB bütün İsrailliler’in gözünde Süleyman’ı çok yükseltti ve daha önce İsrail’de hiçbir kralın erişemediği bir krallık görkemiyle donattı’ ?

 

Elbette hayır.

 

Yahudi Kutsal Kitabı, sürekli bir kronolojik sıra izlemez.

 

‘Bundan sonra Davut oğlu Süleyman’ı ikinci kez kral olarak onayladılar. Süleyman’ı RAB’bin önünde önder, Sadok’u da kâhin olarak meshettiler. Böylece Süleyman babası Davut’un yerine RAB’bin tahtına oturdu. Başarılı oldu. Bütün İsrail halkı onun sözüne uydu. Yöneticilerin, güçlü kişilerin ve Davut’un oğullarının tümü Kral Süleyman’a bağlı kalacaklarına söz verdiler. RAB bütün İsrailliler’in gözünde Süleyman’ı çok yükseltti ve daha önce İsrail’de hiçbir kralın erişemediği bir krallık görkemiyle donattı.’

 

Ayetleri elbette Davut’un ölümünden sonra gerçekleşti. Zaten Davut’un ölümünü anlatan ayetten sonra şöyle demektedir:

 

‘Yerine oğlu Süleyman kral oldu.’

 

Zaten ayetin başında ‘sen ölüp atalarına kavuşunca’ demekte, ‘sen ölüp atalarına kavuştuktan binlerce yıl sonra’ dememektedir.

 

‘Süleyman sonsuza dek kral olmadı ama ayet tahtının sonsuza dek süreceğini söylüyor bu yüzden ayette sözü edilen kral Süleyman olamaz’ mı?

 

Oysa aynı ifade doğrudan Süleyman için kullanılmaktadır:

 

Ama barışsever bir oğlun olacak. Onu her yandan kuşatan düşmanlarından kurtarıp rahata kavuşturacağım. Adı Süleyman olacak. Onun döneminde İsrail’in barış ve güvenlik içinde yaşamasını sağlayacağım. Adıma bir tapınak kuracak olan odur. O bana oğul olacak, ben de ona baba olacağım. Onun krallığının tahtını İsrail’de sonsuza dek sürdüreceğim. (1. Tarihler 22:9-10)

 

Krallığın tahtının sonsuza dek sürmesi, Yahudi ulusu ve Kral Davut’un soyunun, bir tüzel kişilik olarak İsrail’in asla ortadan kaldırılamayacağı anlamına gelir;

 

‘Babam sensin’ diye seslenecek bana, ‘Tanrım, kurtuluşumun kayası.’ Ben de onu ilk oğlum, Dünyadaki kralların en yücesi kılacağım. Sonsuza dek ona sevgi göstereceğim, Onunla yaptığım antlaşma hiç bozulmayacak. Soyunu sonsuza dek, tahtını gökler durduğu sürece sürdüreceğim. “Çocukları yasamdan ayrılır, ilkelerime göre yaşamazsa; kurallarımı bozar, buyruklarıma uymazsa, isyanlarını sopayla, suçlarını dayakla cezalandıracağım. Ama onu sevmekten vazgeçmeyecek, sadakatime sırt çevirmeyeceğim. Antlaşmamı bozmayacak, ağzımdan çıkan sözü değiştirmeyeceğim. Bir kez kutsallığım üstüne ant içtim, Davut’a yalan söylemeyeceğim. Onun soyu sonsuza dek sürecek, tahtı karşımda güneş gibi duracak(Mezmurlar 89:26-36)

 

Ayrıca İsa, soy kaydı nedeniyle Mesih olamaz. Bakınız.

 

 

Ben ona baba olacağım, o da bana oğul olacak. Kötülük yapınca, onu insanların değneğiyle, insanların vuruşlarıyla yola getireceğim. Ama senin önünden kaldırdığım Saul’dan esirgediğim sevgiyi hiçbir zaman esirgemeyeceğim. (2. Samuel 7:14-15)

 

 

İsa kötülük yapınca Tanrı onu insanların değneğiyle, vuruşlarıyla yola getirdi mi? İsa kötülük yapabilir miydi?

 

Ayrıca ‘ama senin önünden kaldırdığım Saul’dan esirgediğim sevgiyi hiçbir zaman esirgemeyeceğim’ sözünden anlıyoruz ki Tanrı o dönemden söz etmektedir.

 

 

Tanrınız Aşem’in ardından yürüyün ve [yalnız] O’ndan çekinin, O’nun emirlerini gözetin ve O’nun Sözü’nü dinleyin, O’na ibadet edin ve O’na yapışın. (Yasa’nın Tekrarı 13:5)

Bunlar da hoşunuza gidebilir...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir